Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 00, type 35
Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1962.
1 Stel is deels bewaard gebleven.
 

Algemeen Motorstel 8

Motorstel 11

Motorstel 12 te Luik-Guillemins




Bouwjaar
Type
Nummering origineel
Nummering 1935
Nummering na 1948
Nummering na 1950
Effectief bij levering
1935
MR 35
1 - 12
mC: 7301-12; mCD: 7713-24; Be: 8201-12; BCe: 8513-24; Ce: 8325-40
mC: 213.001-012; mCD: 217.001-012; Be: 212.001-012; BCe: 215.001-012
Ce: 213.201-216 (16 tussenrijtuigen)
12
Legende
mC = motorrijtuig derde klasse
mCD = motorrijtuig derde klasse met bagageafdelingen
Be = tussenrijtuig tweede klasse
BCe = tussenrijtuig tweede en derde klasse
Ce = tussenrijtuig derde klasse
Bo'Bo' = Bogie of draaistel waarvan elke as een aandrijfmotor heeft ook motordraaistel genoemd.
2'2' = Bogie of draaistel zonder motoren ook loopdraaistel genoemd.
As indeling, kast
Totale lengte 4-delig
Totale lengte 6-delig
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum Boogstraal
Massa 4-delig
Massa 6-delig
Bo'Bo'+2'2'+2'2'(+2'2'+2'2')+Bo'Bo', Vierledig (Zesledig met tussenrijtuigen)
91050mm (mC-Be-BCe-mCD)
135720mm (mC-Ce-Ce-Be-BCe-mCD)
mC en mCD: 22160mm; Be en BCe: 22000mm; Ce: 21655mm
2973mm
mC en mCD: 14850mm; Be en BCe: 15000mm; Ce: 15155mm
mC en mCD: 2850mm; Be en BCe: 2500mm
3810mm
3880mm
4555mm
mC en mCD: 1118mm; Be en BCe: 1010mm
totaal: 735kW; Specifiek: -pk/ton
120km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 51cm/sec²
-kg
75m
ledig : 242ton; beladen : 274ton
ledig : 332ton; beladen : 388ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers Ateliers Métallurgique de Nivelles - Ateliers de la Dyle
Aantal plaatsen
B
C
Staanplaatsen
mC
-
100
30
mCD
-
85
30
Be
76
-
30
BCe
40
53
30
Ce
-
102
30
Totaal 130 115 116 123 132
Remming
- Rechtstreekse rem met kraan Westinghouse
- Autovariabele rem met centrifugaal regelaar.
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden
Koppeling:
- Schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Halfautomatische Henricotkoppeling op de fronten
Acclimatisatie
- Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren
- Schuiframen
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Stroomafnemers / aantal
Tractiesturing
ACEC Charleroi - SEM Gent
ACEC / 4
Individuele elektropneumatische contactoren
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
8
122kW
155kW
Neusophanging
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Met vaste tandwielen, éénzijdig
2,54 (61/24)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
ACEC
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
72/105V
55A
Batterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah

Interieur van het mCD rijtuig 12

Het mCD rijtuig 12 in het TrainWorld museum van NMBS
Opmerkingen
- Acht stellen werden omgebouwd tot tweeledige poststellen, waarvan 1 exemplaar bewaard is gebleven.
Bewaarde stellen tot op heden:
- NMBS : stel 12 is deels bewaard gebleven